Onderzoek naar pijpleidingtraject Antwerpen-Ruhrgebied hervat

De Vlaamse minister van Omgeving Zuhal Demir start een plan- en vergunningsprocedure voor een strook pijpleidingen tussen Antwerpen en het Ruhrgebied. Na eerder onderzoek naar dit traject wordt het toch hervat vanwege groeiende interesse vanuit het bedrijfsleven. Dit pijpleidingtraject zou zowel ecologisch als economisch een goede ontwikkeling zijn voor de chemie-industrie.

De Vlaamse minister van Omgeving Zuhal Demir start een plan- en vergunningsprocedure voor een strook pijpleidingen tussen Antwerpen en het Ruhrgebied. Na eerder onderzoek naar dit traject wordt het toch hervat vanwege groeiende interesse vanuit het bedrijfsleven. Dit pijpleidingtraject zou zowel ecologisch als economisch een goede ontwikkeling zijn voor de chemie-industrie.

Pijpleidingen zijn al jaren een essentiële factor in de logistiek van de chemiesector in de Antwerpse Haven en de rest van Vlaanderen. De pijpleiding Antwerpen-Limburg-Luik zorgt jaarlijks voor 100.000 vrachtwagens minder op de weg tussen de Antwerpse haven en het industriële chemiecomplex Chemelot in het Nederlandse Geleen.

Antwerpen is echter uitgegroeid tot een dusdanig formaat, dat er nog beperkt ruimte is om nieuwe pijpleidingen aan te leggen. De afgelopen jaren is er daarom intensief onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van een reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Antwerpen en het Ruhrgebied. In het verleden is er eerder onderzoek gedaan naar een dergelijk pijpleidingenproject, maar strandde wegens gebrek aan interesse vanuit de sector. Met alle huidige ontwikkelingen blijkt er nu wel degelijk interesse te zijn en wordt het project nieuw leven ingeblazen. ‘Uit recente contacten met de chemiesector en de haven blijkt die interesse er vandaag wel degelijk te zijn’, zegt minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA).

 Economisch een goede zaak

De verbinding tussen de Antwerpse haven en Chemelot is een cruciale route voor nieuwe pijpleidingen. Verschillende chemiebedrijven in Geel, Meerthoud, Beringen en Tessenderlo kunnen op dit netwerk aansluiten. Daarbij is dit pijpleidingtraject van cruciaal belang voor chemietransport tussen het Duitse Ruhrgebied en het BASF- complex in Ludwigshafen.

Eerder bereikten ook acht internationale chemiebedrijven een samenwerkingsakkoord met de Antwerpse- en Rotterdamse haven om de pijpleidingeninfrastructuur tussen Vlaanderen, Nederland en de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen verder uit te bouwen.

Ecologisch een goede zaak

Naast de economische voordelen brengen de nieuwe pijpleidingen ook ecologische voordelen met zich mee. Pijpleidingen halen jaarlijks tienduizenden vrachtwagens van de weg, zorgen voor veilige extra transportcapaciteit en versterken de concurrentiekracht van de Antwerpse haven en de chemiesector in Vlaanderen. Het is een essentieel transportmiddel voor veilige, file en milieuvriendelijke aan- en afvoer van grondstoffen. Daarbij zullen pijpleidingen in de toekomst in toenemende mate een rol spelen in de energietransitie.

© Essencia Vlaanderen